EOS Nomad onPC > Art-Net Connection + Custom Fixture Import

Guía por Mr.Dino
Perfil de Discord en caso de que necesiten contactarme.

EOS Nomad onPC > Art-Net [ENG]

En esta guía, cubriremos cómo conectar y controlar
los accesorios (luces) de Theatrical Mod y
Extended Lights Mod para Minecraft 1.20.1 a través
del protocolo de Art-Net con software externo.

We will cover the following program: EOS NOMAD OnPc.

1.1. Descargue el software del sitio web oficial:

https://www.etcconnect.com/eos-software/?LangType=1033#Latest-Build

Latest available version: EOS NOMAD onPC Version 3.2.12

1.2. Download the Fixture Files:

Descarga este archivo con ambos (Cabezales Móviles y Luces PAR/LEDs) del mod.
Luego los introduciremos en el show.

All Moving Heads from the Mod up to today (14/06/2025) uses the same Patch file.

1.3. Open EOS NOMAD

Open the software you just downloaded and intalled.
And go to SETTINGS.

1.4. Go to NETWORK

On the right hand menu go to NETWORK.

Then copy your IP Address.
(you will need this later)

Scroll down until you see the options for sACN, Art-Net & Local DMX.

Make sure Art-Net is ENABLED, marked as DEFAULT and that Art-Net Start is at 1.

Luego haga clic en ACCEPT.

1.5. Open Offline mode w/ visualizer.

Open the software, this will pop-up an error, just click OK.

1.6. Import Custom Fixtures

Right after the previous step this screen will pop-up.

To import our custom fixtures we downloaded we need to go to the bottom right.
There is an UP Arrow next to the Lock Icon. Click on it.

That will open the following menu.

Go to FILE > MERGE > DOWNLOADS.

And find the downloaded file.

Double click to import.

That will send us to this step.
Select what do we want to import (FIXTURES) and click OK.

That will import the custom fixtures into your showfile.

1.7. Patching Custom Fixtures

In your main screen go to PATCH.

If you don´t have or see that option we can open it going to the + Icon.

And selecting PATCH.

Right after that the PATCH menu will open.

For this example I will patch 3 Moving Heads + 1 PAR Light.

Select the channels you want to patch the same fixture (1 thru 3 for this example)

Then at the bottom right click on TYPE.

And we want to patch “MOVING HEADs”

Click on it to select the fixture type.

Now we need to Address them, for this just click on ADDRESS and select your STARTING ADDRESS (1 for this example).

At the bottom mid from the addressing table you have the Universe Number.

In case you want to use more or other Universes just navigate through them and select the starting address that you want.

After you have all that it should look like on the following picture.

1.8. Enabiling Art-Net

Inside the PATCH menu, we have to make sure the parameters for Art-Net are ENABLED.

For this we have to navigate to PROTOCOLS located at the bottom left menu.

Go to Art-Net

Here we have to do the following:

  1. ENABLE PROTOCOL
  2. Make it a DEFAULT PROTOCOL
  3. Set Up START UNIVERSE by clicking on it, typing “1” and clicking ENTER.

 

That should look like shown on the picture.

1.9. Connecting Minecraft

Dentro de tu mundo de Minecraft...
Primero necesitamos una Red: recomiendo crear una en lugar de usar la predeterminada.
Podemos hacer esto con el siguiente comando: 

				
					/theatrical network new PUBLIC (name)
				
			

En mi caso mi red se llamará ArtNet.

Después de crear su red, presione ESC y vaya a OPCIONES > “ArtNet Config”.

Debería aparecer el siguiente menú.
Hacer clic en “Add”

Esto creará un Universo: 1 categoría.
Ahora necesitamos importar nuestros datos...
Configure la dirección IP, la que le dio el dot2 onPC.
Tenga en cuenta que “Network Universe” esté en 1 y activado el ENABLED.
Establezca el “DMX Universe” en 1.
Y abajo a la derecha, donde dice “Unknown” configúrelo a su red recién creada.
Debería verse como mi ejemplo:

Finalmente haga clic en “SAVE”.

2.0. Receiving ArtNet Signal from EOS NOMAD onPC

Para asegurarse de que la conexión se haya realizado correctamente, vuelva a “ArtNet Config”.
Si en la parte superior derecha dice "Data received 0 second(s) ago" eso significa que la conexión se ha establecido y no hay pérdida.
If the number goes up and resets back to 0 that means you have established a link but signal has some losses, this could affect on delays from EOS NOMAD onPC to your light fixtures.
Si el número sigue subiendo, significa que has perdido la conexión. Vuelve atrás y vuelve a intentarlo desde el principio.

2.1. Testing the fixtures

Para finalmente asegurarnos de que todo funciona, vamos a probar las luces.

2.1.1. Addressing the Fixtures

Para configurar las luces podemos utilizar la “Configuration Card”, para usarla: Shift + Click Derecho y se abrirá el menu.
Configure como desee para su proyecto, pero asegúrese de agregar su universo correcto, seleccionar la red correcta y asignar una dirección DMX.
Si desea configurar varias luces, es muy recomendable tener la opción de “Address Auto Increment” activada.

Después de configurar la “Configuration Card”, Haga clic derecho en una luz.
Debería aparecer un mensaje de chat confirmándolo.

2.1.2. Testing with EOS NOMAD.

We will now test if our fixtures will take control from our Software.

For this we need to go back to EOS NOMAD and go to LIVE TABLE.

That will bring us to a menu like this.

Were we can see that our 3 Moving Heads + our 1 PAR / LED has been patched.

(I didn´t show how to patch the LED light as it is the same process as with the Moving Heads)

To test them we need to select them and click ENTER.

Right after that we can go to the live tester to see if they respond in-game.

For that, click on the second icon on the top.

And if here you click where it says INTENSITY > MAX.

Eso resaltará los aparaos en el juego.

Disfrutar !!!

Si tienes alguna pregunta házmelo saber a través de Discord.

EOS NOMAD onPC Tutorials.

Aquí les dejaré algunos Tutoriales de YouTube interesantes y útiles.

Theatrical v.: alpha.25.103

Last Guide Update: 14/06/2025

MrDino Dev Cave
Resumen de privacidad

Esta web utiliza cookies para que podamos ofrecerte la mejor experiencia de usuario posible. La información de las cookies se almacena en tu navegador y realiza funciones tales como reconocerte cuando vuelves a nuestra web o ayudar a nuestro equipo a comprender qué secciones de la web encuentras más interesantes y útiles.